-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16092 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

دخالت شيطان در مشاهدات چگونه است؟
براي تشخيص صحت و سقم و حق و باطل بودن مشاهدات قلبي مُدعيان شهود و تمييز القائات صحيح والهي از تسويلات فاسد شيطاني دو معيار ذكر شده است : 1ـ قواعد عقلي و برهاني كه به عنوان يك ميزان براي عرفان نظري معرفي شده است و گفته شده ، اگر عارف آن چه را كه مشاهده كرده مطابق باقواعد عقلي و شرعي يافته باشد درست است و اگر مخالف با قواعد عقلي و ديني باشد باطل و نادرست است ، بنابراين قواعد فلسفي و تمام احكام و مسائلي كه بااستدلال و برهان ثابت مي شود يك ميزان صحيح سنجش براي مشاهدات است. 2ـ ره آورد انبيا و اولياي الهي : يعني مشاهدات اگر موافق با آن چه كه در شرع انور آمده و مورد تأييد شارع مقدس واقع شده است ، باشد حق است و چنانچه مخالف باشد باطل است ، در اين جا هم يعني در مسئله مشاهدات ، روايت نقلي معتبري ميزان است كه سند آن قطعي و جهت صدورش واقعي باشد يعني از باب تقيه صادر نشده باشد و دلالتش صريح و بدون ابهام باشد.( عبد الله جوادي آملي ، تحرير تمهيد القواعد ص 135 ـ 145 ) نتيجه اين كه مشاهداتي كه با يك سند قطعي شرعي و يا باقواعد برهاني مطابقت كند درست است و الا باطل و از نوع القائات شيطاني مي باشد . البته يقين داشتن بر مطلبي براي صاحبش حجت است زيرا حجيت يقين و قطع ذاتي است ، به عبارت ديگر دخالت شيطان در مشاهدات قلبي و كشف و شهود عيناً مانند وساوس اوست اگر مقدمات رسيدن به شهود باطني از طريق تهذيب نفس و موازين شرعي و عقلاني باشد صحيح است ولي اگر از طريق رياضت هاي نا مشروع حركت كنيم بيشتر مشاهدات و كشف ها شيطاني خواهد شد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.